Wat vertelt je leerling?

 

Ben je weleens benieuwd hoe jouw leerlingen het vinden bij jou in de klas?

Ken je ze goed?

Weet je wat ze van je nodig hebben?

 

Gun jezelf eens een kijkje door hun ogen naar jou als leerkracht en laat het ze zelf vertellen!

 

Hoe gaat het in zijn werk?

Ik interview de leerling en film dit gesprek. 

De kracht van het gebruik van beeld is dat je zélf de leerling ziet en hoort vertellen.

Jij kent jouw leerling het beste en het is waardevol om ook zijn emoties te zien. 

 

Met mijn jarenlange ervaring als leerkracht en groot empathisch gevoel ben ik goed in staat de verbinding met kinderen aan te gaan.

Ze voelen zich snel op hun gemak bij mij waardoor ze zich kwetsbaar en open op durven te stellen.

 

Door mijn onafhankelijke rol kunnen kinderen eerlijk zijn en laten ze makkelijker het achterste van hun tong zien.

 

Dit interview geeft jou leerlingen de kans zélf te vertellen hoe ze zich voelen in de klas. 

Wat ze van jou nodig hebben en waar hun behoeften liggen.

Hun eigen ideeën of oplossingen zijn vaak zo mooi!

 

Na het interview maak ik een videoverslag van het gesprek. 

Wat levert dit jou op?

  • Waardevolle en verrijkend informatie over alles wat de leerling jou te vertellen heeft.
  • Het geeft je zelfvertrouwen over jouw vaardigheden als leerkracht
  • Het verdiept de relatie met je leerling
  • Je kunt in de klas met deze nieuwe wijsheid de juiste persoonlijke aandacht geven

 

Ervaring van Angelique, leerkracht groep 5

'Mij raakte het direct bij het zien van het filmpje, wat nemen we hier toch weinig tijd voor'

'In korte tijd heb je veel diepgang bereikt en kom je tot de kern'

'Wat zeggen ze toch veel meer dan je denkt dat ze kunnen zeggen'

 

'Beeld is zo van waarde. Het valt nu op hoe kinderen praten. Dat zie je niet in direct contact' 

 

Ervaring van Jasmine, leerkracht groep 5

'Veel dingen weet je wel maar daar ben je je niet bewust van. Het zou zo mooi zijn als je daar iets mee kan doen.

'Hoe mooi zou het zijn als je dit na een maand of 3 - 4 met iedere leerling kunt doen en dat je tegen zo’n leerling kunt zeggen, ik ga hier echt iets mee doen en dat je samen kunt evalueren na een maand en vraagt:  'voelt het voor jou nu anders'? 

 

'Ik werd me er bewust van dat je de hele dag een voorbeeld bent'

 'Ik wist niet wat ik kon verwachten maar vind het echt iets heel waardevols'