Ervaringen uit de praktijk:

 

Leerkracht en teamleider Angeline van groep 5 

'Hoe kan ik er als leerkracht voor zorgen dat ik alle leerlingen op de 3 niveaus bij de spellingles voldoende aandacht geef'? 

Wat heeft het traject haar opgeleverd?

  • Ik ben me bewust geworden van mijn houding voor de groep.
  • Door op microniveau te kijken naar de interactie ontdekte ik hoe groot het belang van oogcontact is en hoe ik hier bewuster op kon gaan letten.

' Sabine zag zaken die ik zelf niet of te weinig zag en kon die positief terugkoppelen naar mij. Ook haar aanwezigheid in de groep was fijn. De kinderen hadden het niet eens meer in de gaten dat ze er was. Sabine bleef neutraal en keek zonder oordeel naar de beelden waarbij middels de juiste vragen reflectie op mijn handelen werd gestimuleerd. Zodra ik  mezelf 'veroordeelde' boog zij dit positief om door aan te geven dat dit een startpunt kon zijn om een en ander te verbeteren. 

 

 

Vraag van Corine leerkracht groep 5

'Hoe kan ik ervoor zorgen dat de kinderen tijdens de weektaak op een goede manier zelfstandig aan hun taken werken'? 

 

' Sabine is in staat goede analyses van de video opnames te maken en daar relevante momenten uit te lichten en te bespreken'.

 

'Leerzaam'! Je ziet jezelf en leerlingen letterlijk van een andere kant'. 

'Je kunt objectiever kijken naar de onderwijsleersituaties en daar leerpunten uithalen'. 

 

 

 

Vraag van Maaike, leerkracht groep 7:

'Hoe activeer ik zoveel mogelijk leerlingen tijdens het instructiemoment en zorg ik voor overgang naar kleinere instructiegroepen'? 

Wat het traject mij opgeleverd heeft is:

  • Ik haal meer uit de kinderen tijdens de lessen
  • De betrokkenheid is groter en de instructiemomenten zijn effectiever
  • Ik ben me er ook nog meer van bewust wat positieve feedback met een kind doet!

' Haar begeleiding is professioneel en effectief'. 

Sabine is toegankelijk, open en het is prettig om met haar de beelden te analyseren'. 

 

 

Vraag van Coen (docent middelbare school)

'Hoe kan ik er als leerkracht voor zorgen dat het effect van mijn pedagogisch handelen zichtbaar wordt in het luistergedrag van de leerlingen?

 

Het traject heeft voor mij opgeleverd dat ik zelfverzekerder voor de klas sta.

Ik heb zicht gekregen op mijn manier van communiceren en wat het effect daarvan is op de leerlingen.

Het is een unieke methode die mij geholpen heeft details te zien waarop ik nu beter kan reflecteren.

 

 

Vraag van Yvonne leerkracht gr 1/2:

'Hoe kan ik de uitgestelde aandacht van de leerlingen vergroten en zelf meer rust krijgen om met kleine groepen leerlingen te werken?'

 Wat heeft het traject opgeleverd?

  • mijn klassenmanagement is nu goed, regels worden consequent gehanteerd
  • kinderen kunnen nu 10 minuten zonder mij werken, voorheen nog geen 2
  • kinderen leren nu meer met en van elkaar
  • ik spreek de kinderen  nu meer aan op hun eigen verantwoordelijkheid
  • ik heb meer rust om met kleine groepjes kinderen gericht aan de slag te gaan
  • ik heb nu meer rust en tijd in mijn contact naar de leerlingen

 ' De eerste keer was confronterend. Je ziet jezelf ineens zo anders. Maar je went eraan en dan zie je ineens leerpunten maar ook positieve punten. Het spreekt me aan dat de leerpunten echt vanuit jezelf komen. 

 

'Ik vond het een hele mooie, leerzame manier om zicht te krijgen op mijn functioneren in de groep'. 

'Met name, hoe kom je over, hoe reageren de kinderen op jou en jij op hen'?

 

De feedbackgesprekken waren een eye-opener.'